Afvallen met eiwitshakes – Alles wat je moet weten

Eiwitshakes kunnen je helpen bij afvallen, maar niet omdat de eiwitshake een magisch drankje is. Eiwitten krijg je ook in je normale dagelijkse voeding binnen. Desalniettemin zijn er verschillende redenen waarom eiwitshakes toch helpen met afvallen. Gewicht verliezen is gewoonweg meer calorieën verbranden dan binnenkrijgen. Eiwitshakes helpen je hierbij door calorierijke maaltijden te vervangen, door je verzadigd te houden en door meer calorieën te verbranden. Als je dus wil afvallen is het een goed idee om genoeg eiwitten te eten, maar let er wel op dat je ook genoeg andere belangrijke nutriënten binnenkrijgt. In dit artikel leggen we uit hoe je het beste kunt afvallen met eiwitshakes. Voor een lijst met de beste eiwitshakes kun je hier terecht.

Wat zijn eiwitshakes?

Een eiwitshake is simpelweg een oplossing van eiwitpoeder. Je kunt het eiwitpoeder oplossen in water, of in melk. Eventueel kun je er nog meer gezonde dingen bij doen, zoals fruit of granen. Echter wordt het dan meer een smoothie dan een shake. Natuurlijk is daar ook niets mis mee. Zo’n smoothie is technisch gezien ook nog steeds een eiwitshake. Zeker als je van plan bent om een hele maaltijd te vervangen, is het een goed idee om extra ingrediënten toe te voegen zoals wat fruit, noten, zaden en/of groenten, zodat er ook koolhydraten, vetten (avocado), vezels, vitamines en mineralen in zitten.

Waarom zijn eiwitten zo belangrijk, en waarom via een eiwitshake?

Eiwitten heb je nodig omdat ze essentiële voedingsstoffen bevatten, namelijk bepaalde aminozuren die je lichaam zelf niet kan aanmaken. In totaal zijn er 8 aminozuren die het lichaam niet zelf kan aanmaken. Deze aminozuren moet je dus via je voeding binnenkrijgen. Je hebt deze aminozuren nodig voor onder andere spieropbouw, maar ook voor een aantal belangrijke processen in je hersenen. Eiwitten zitten onder andere in vlees, vis, zuivel, granen en noten. Maar, behalve die eiwitten zitten daar nog veel andere elementen in, zoals vezels, vitaminen en vetten.

Hoe kun je afvallen met eiwitshakes?

Afvallen betekent dat je meer calorieën verbruikt dan dat je binnenkrijgt. Je moet er dus voor zorgen dat je genoeg beweegt om de juiste hoeveelheid calorieën te verbranden, of door meer calorieën te verbranden dan normaal, of door minder calorieën binnen te krijgen. Maar je wil natuurlijk niet dat dat ten koste gaat van spiermassa. Het liefst verbruik je je vetten hiervoor. Eiwitshakes kunnen bij alle drie helpen. Hieronder leggen we uit hoe dat precies werkt, zodat dit je kan helpen bij het afvallen.

1. Minder calorieën met eiwitshakes

Een eiwitshake zit vol met eiwitten, maar er zitten maar weinig calorieën in. Meestal maar zo’n 100 kcal per scoop, vergeleken met een gemiddelde maaltijd van wel 400 kcal of meer. Dus door een eiwitshake te nemen in plaats van een maaltijd of snack, krijg je minder calorieën binnen, en kun je dus makkelijker afvallen.

2. Eiwitshakes verminderen het hongergevoel

Eiwitten helpen bij het afhouden van de aanmaak van ghreline, een hormoon dat je brein een seintje geeft dat je honger krijgt. Door een eiwitshake te drinken verlaag je de levels van dit ‘hongerhormoon’ in je bloed en krijgen je hersenen dus geen seintje dat je wil gaan eten. Met andere worden: je verlaagt je hongergevoel.

3. Eiwitshakes stimuleren vetverbranding

Behalve dat je van een verhoogd gehalte ghreline in je bloed meer honger krijgt, stimuleert dit hormoon ook vetopslag. Zoals eerder gezegd verlaag je het ghreline-niveau door het eten van eiwitten. Lagere gehaltes ghreline zorgen dus voor een verhoogde vetverbranding.

4. Eiwitafbraak kost relatief veel energie

Eiwitten worden door je lichaam omgezet in aminozuren, de bouwstenen van onder andere je spieren. Die omzetting kost relatief veel energie, dus je verbruikt meer calorieën in vergelijking met bijvoorbeeld de afbraak van koolhydraten of vetten. Ook worden eiwitten langzamer verteerd vergeleken met koolhydraten en vetten, waardoor je langer een vol gevoel behoudt.

Iemand die eiwit in een shakebeker doet

Hoeveel eiwit heb ik nodig?

Hoeveel eiwit je nodig hebt is afhankelijk van je behoefte. Sport en beweeg je niet zo veel, dan is 0,8 gram per kilogram voor volwassen mannen en vrouwen voldoende [bron]. Voor een intensieve sporter kan de eiwitbehoefte oplopen tot 1,2 – 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Als je 75 kg weegt heb je dan 90 – 150 gram eiwit per dag nodig. Wil je met behulp van eiwitshakes afvallen dan is 90 – 150 gram ook een goede streefwaarde. Het is immers de bedoeling om te zorgen voor een lagere koolhydraat- en vetinname en dit te vervangen voor eiwitten. Vergeet niet om de eiwitten die je binnenkrijgt via je voeding erbij op te tellen.

Conclusie

Eiwitshakes zijn een goede optie als je wilt afvallen, mits je het op de juiste manier gebruikt. Ze bieden een vetarm alternatief voor dierlijke eiwitproducten. Eiwitten dragen bij aan de groei van spiermassa en ondersteunen snel herstel van de spieren na een training, maar je spieren bestaan dan ook voor een groot gedeelte uit eiwitten. Wanneer je wilt afvallen is het dus verstandig om voldoende eiwitten te eten, om te voorkomen dat je lichaam je spieren af gaat breken om aan energie te komen. Zoals al eerder vermeld is de eiwitshake niet een wondermiddeltje om af te vallen. Je moet het als aanvulling zien op een goed dieet en voldoende beweging.

Opmerkingen of vragen

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen of opmerkingen? Laat het dan weten in de reactiesectie hieronder.

Martijn van den Brink

Martijn van den Brink

Hoi, mijn naam is Martijn van den Brink en ik ben de beheerder van Medstuff.nl. Samen met het team van Medstuff.nl zoeken wij uit wat de beste producten zijn binnen de gezondheidsniche. Ook schrijven wij blog-artikelen over alles wat met gezondheid, medische apparatuur, supplementen, voeding en sport te maken heeft. We hopen dat onze reviews en artikelen jullie helpen om goede en verantwoorde keuzes te maken.

Deel je mening over het product

Laat een reactie achter

Medstuff.nl
Logo
Vergelijk items
  • Loopbanden (0)
  • Bloeddrukmeters (0)
Vergelijken
0